Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Geek Girl Magazine | 18. august 2017

Scroll to top

Top

No Comments

Future Shock

Future Shock

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Hvorfor er det så svært at elske og omfavne ny teknologi?

For nylig nævnte John Zachman[1] på sin blog, sociologen og fremtidsforskeren Alvin Tofflers bog ”Future Shock – The Rate of Change” fra 1970. Toffler skrev i bogen om, hvordan mennesker reagerer på forandringer genereret af den teknologiske udvikling. Bogen beskrev, at dels ramte forandringer i høj hastighed, og dels ramte forandringer ofte, og det var stigende i intensitet.

Fordi mennesker, når forandring indtræffer så intensivt, kan have svært ved at absorbere, hvad der egentlig rammer, beskrev Toffler vores reaktion som ”Future Shock”. Future Shock sker for mennesker, når de rammer et stadie, hvor de bliver ”katatoniske” – i denne sammenhæng forstået som, at menneskers reaktion på hastig forandring, som de er ude af stand til at rumme, er at blive handlingslammede og passive.

Toffler beskæftigede sig i bogen med meget andet end kun begrebet Future Shock – blandt andet var han inde på, hvordan teknologiens fremskridt betød, at mennesker var dårligere til at skabe og vedligeholde relationer.

Men tilbage til Future Shock – altså: hvis forandring går for stærkt, og den er for svær at forstå, så står man af. Man melder sig ud – primært fordi man er overvældet og mister overblikket.

Zackman beskriver selv, at han blev ramt af Future Shock, da e-mailen ramte. Han blev overvældet af e-mails i tusindvis og var ude af stand til at systematisere sig ud af det. Han vidste ikke, om der reelt var væsentlige informationer i de mange e-mails. Der var alt alt for mange, og de fortsatte med at strømme ind.

I forandringsledelsesregi taler man om, hvor hurtigt folk kan vænne sig til nyt. Der er nogle ret sigende statistikker indenfor kommunikation som underbygger, hvordan det går meget stærkere end nogen sinde før, og det bliver det nok ved med:

  • Det tog 70 år fra telefonen blev opfundet indtil til det tidspunkt, hvor 50% af alle husholdninger havde en telefon
  • Det tog 28 år for radioen at ramme samme punkt
  • Det tog 10 år for internettet…..

Statistikken for lidt nyere udvikling ser straks anderledes ud:

  • På de sociale medier tog det Facebook 852 dage at nå 10 millioner brugere,
  • Det tog Twitter 780 dage at nå samme mål,
  • Det tog Google+ 16 dage……

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Jeg betragter mig selv som åben for ny teknologi, som forandringsparat og som generelt nysgerrig på, hvad nyt kan bringe med sig. Jeg boede i USA i 1995, da internettet hurtigt tog fart, så jeg synes godt, jeg kan påstå, at jeg var med ret tidligt. Jeg loggede på med mit (nye fede) 28.800 modem (når jeg kunne komme igennem på telefonnettet), og jeg var på AOL (America Online) tjenesten, da den lige kom frem – som blandt andet tilbød e-mail, og chat med ligesindede om emner, som man interesserede sig for. Jeg lærte at skrive LOL og OMG, og jeg kan stadig huske, da vi omkring 1996 var VILDT imponerede over, at vi kunne købe billetter til baseballkampe på Yankee Stadium i New York, og klikke et billede af udsigten fra sædet vi ville købe billet til frem.

Der er løbet meget vand i åen siden. Mange ting er blevet nemmere og mere effektive, men det har bare ikke betydet, at vi har fået mere tid. Uanset om vi har fået mere tid til vores rådighed eller ej, tænker jeg dog stadig – er det ikke bare FEDT, at verden hele tiden bliver et bedre og sjovere sted at være?

Der er samtidig digitale tilbud, som kører frem i så høj hastighed, at jeg selv går i Future Shock og bare ikke magter det. Det skete f.eks. for mig med Snapchat. Jeg blev ret hurtigt hevet med, da det startede op. Første gang var sjovt (og måske ret Instagram-agtigt, var det ikke?). Anden gang ville jeg lige se ”det der billede” igen. -Men det kunne jeg ikke! Det, jeg ville se igen, var væk!

Et af mine egne ”produktivitetshacks” (en meget moderne terminologi for, hvad jeg gør for at være så produktiv som muligt) er, at jeg hurtigt og effektivt altid skimmer medier, jeg følger med i, så jeg kan affotografere, om jeg skal bruge tid på det senere eller ej. Derefter går jeg tilbage til det, som jeg har spottet er interessant. Men her passede Snapchat VIRKELIG dårligt ind, og det gør det stadig, så jeg lever uden det hvide spøgelse på gul baggrund i mit liv, og det har jeg det vist nok fint med – tror jeg.

Jeg prøver at være opmærksom i mit arbejde på, at andre ikke har samme udgangspunkt som mig og derfor kan rammes af Future Shock på andre måder og i andre tempi. Nogle gange lykkes jeg med, at afbøde slaget med den store forandringshammer før den rammer – andre gange er refleksionen, at vi godt kunne have tænkt os lidt bedre om.

Jeg tror på, at vi i 2015 er bedre og hurtigere til at tilpasse os ny teknologi, end vi har været før. Jeg tror på, at vi er bedre til at hilse mulighederne velkommen, og jeg tror på, at de næste generationer også bliver endnu bedre. Måske er det rigtigt, at vi udvikler os hurtigere end nogen sinde før? Tankevækkende er det dog samtidig, at en mand i 1970 – året, hvor computerne var på størrelse med firmakantinen, og hvor man kun lige havde sat en mand på månen få måneder forinden – var i stand til at beskrive, hvordan mennesker reagerer, når de rammes af teknologidrevet forandring.

 

[1] John Zachman er bredt kendt indenfor IT som en af ophavsmændene til Enterprise Arkitektur. Han står bag the Zackman Framework og ejer og leder Zachman International.

Submit a Comment

Skriv en kommentar

%d bloggers like this: