Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Geek Girl Magazine | 20. september 2017

Scroll to top

Top

2 Comments

Gamification-dag hos Innovation Lab

Gamification-dag hos Innovation Lab

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

En af de ting i den games-relaterede sfære, jeg finder allermest fascinerende i øjeblikket, er Gamification, og det store fremmøde ved gårsdagens spændende konference hos Innovation Lab gjorde det klart, at det endelig er ved at få noget seriøs opmærksomhed fra flere end bare eksperterne herhjemme.

Hvad er det?

Gamification er, meget kort, brugen af spil- og leg-grundprincipper i alle mulige andre sammenhænge end gaming; alt fra undervisning til markedsføring, innovation og forbedring af firmakultur. Det har længe været et hot topic i U.S.A., og bliver efterhånden opfattet som lidt af et fortærsket buzzword, mens det i Danmark først nu er ved at blive et almindelig kendt begreb i de digitale nørd-kredse.

Interessen var i hvertfald stor igår hos Innovation Lab i deres fine nye lokaler i Ny Kongensgade. Det er det første Gamification event, jeg havde hørt om afholdt i København, så jeg var vildt begejstret over, at vi endelig kommer godt igang med at nørde med alle de enormt spændende muligheder, der er i det på hjemmebanen. De seje Innovation Lab damer var inspirerende at snakke med, og havde lavet et rigtig godt arrangement. Louise Opprud Jakobsen fortalte, at de havde forsøgt at afholde en tilsvarende event for 2 år siden, men at de stort set ingen tilmeldinger havde. Der var omkring 70 deltagere i går, så interessen for Gamification i marketing, innovation og udvikling, ser ud til at være ved at sprede sig godt og grundigt. Deltagerne var en blandet flok, repræsenterende en bred vifte, lige fra firmaer som YouSee og Echo.it til Viborg Kommune og Udenrigsministeriet. Fedt!

gamification dag hos innovation lab yu-kai chou

Yu-Kai Chou

Spil, leg og glæde

Da det gik op for mig, at de to keynote speakers var Sebastian Deterding og Yu-Kai Chou, var jeg ved at gå bagover i et anfald af ”I’m not worthy!”. De er begge blandt de absolut største guruer indenfor Gamification og ”gameful design”. Og jeg blev bestemt ikke skuffet! Både oplæggene fra keynote speakers og Innovation Labs egne folk var drønspændende og dygtigt fremført.

Louise Opprud Jakobsen startede med et tjekket foredrag om glædens betydning, der lige fik slået på plads, at det ikke bare er pjat, og at der er noget om snakken! Hjernen virker langt bedre når man er glad, og smil giver hjernen et lille kemisk kram, selv hvis man tvinger det frem. Godt at vide! Og det er netop et af de centrale formål med Gamification – at aktivere vores glæde og engagement.

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Men det er ikke sådan lige til. Gamification har i løbet af de sidste par år været oppe og vende som brandvarmt buzzword, der så er faldet lidt ned igen. Rigtigt mange har kastet sig lidt hovedkulds ud i alskens gamification projekter, der typisk anvendte spilmekanikker, uden at få aktiveret følelsen af spil eller leg. Derefter blev markedet, som det ofte sker med den slags, ramt af en vis mængde skuffelse over at det nye fix-all greb ikke levede op til forventningerne.

gamification dag hos innovation lab Gartner-2012-Hype-Cycle

Nu er vi nået til et leje, hvor Gamification er et seriøst og effektivt værktøj, når det bliver gjort rigtigt af folk, der forstår, hvad de laver.

Hvordan man bliver en del af de 20%, der gør det rigtigt

Ifølge konferencens keynotes vil 80% af de nuværende gamification projekter på markedet sansynligvis fejle, pga. manglende forståelse for, hvad der skal lægges vægt på. Efter den melding gik Sebastian Deterding og Yu-Kai Chou så begge i gang med at forklare nøjagtig hvad det er, der bliver gjort forkert, og hvordan den kage skal bages, så Gamification bliver det fantastiske værktøj, det kan være.

gamification dag hos innovation lab sebastian deterding

Sebastian Deterding

Sebastian fik alle begreberne og de centrale problemstillinger rigtig godt forklaret, og Yu-Kai kom i lyntempo med en syndflod af konkrete eksempler på både gode og fejlslagne Gamification kampagner, og hvad der er afgørende, hvis man vil gøre det rigtigt.

I den kommende serie af Gamification-artikler, kigger vi nærmere på alle de Gamification dos and don’ts vi blandt andet kan lære af Sebastian, Yu-Kai og Innovation Lab.

Comments

  1. Morten Thyme

    Is it possible to see the slides from the experts?

Submit a Comment

Skriv en kommentar