Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Geek Girl Magazine | 26. maj 2017

Scroll to top

Top

No Comments

Hvad med en crowdfunding kampagne?

Hvad med en crowdfunding kampagne?

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Når man kigger på crowdfunding kampagner, så ser de tit enormt sammenfattede ud – ihvertilfald dem der har nået over 100 % af deres funding. Her kunne vi tale om danske Ernit, Sømændene, eller svenske Narrative. Men dem skal vi ikke tale om idag. Vi skal nemlig forklare lidt om, hvorfor en crowdfunding kampagne er en kickstarter på en virksomhed: og til den opgave har vi hevet fat i Sarah Louise Hansen, der er ved at lancere tøjmærket Bowery & Fourth – for the urban Gentlewoman på Kickstarter, og som der har 2 uger tilbage til at nå hendes mål på 100.000 kr.

Ladies First bragte d. 2/12 en super god artikel skrevet af Sarah Louise selv, hvori hun netop fortæller om sin crowdfunding kampagne, samt hvad der har medfulgt af udfordringer. Vi synes simpelthen, at Sarah Louise er så sej, og der skal lyde et kæmpe GO fra os på Geek Girl Magazine-redaktionen! Vi bringer derfor nu også en Geek Girl-artikel om Sarah Louise og hendes crowdfunding kampagne, fordi vi elsker at give inspirerende folk et ekstra skub fremad – og Sarah Louise er i den grad en inspirerende kvinde! Så hvis I alligevel skal ud og investere i en ny garderobe, skal der her fra redaktionen lyde et ‘kan I så komme ind og hjælpe Sarah Louise med at få de sidste penge i hus’. For med en crowdfunding kampagne ‘køber’ man jo ikke bare et produkt. Man hjælper en virksomhed med at blive til.

Sarah Louise er lidt af en kompleks passionsdrevet nørd, der, før hun blev medstifter af sit eget tøjmærke, studerede økonomi, arbejdede med råvareanalyse og har været i praktik i Dubai samt London. Der er ret meget ved Sarah, som vi tror, at Geek Girls kan identificere sig med.  Hun kalder selv Bowery & Fourth for ‘et sammenfald mellem tilfældigheder og Intuition’, men det var først, da hun fandt sin niche i modebranchen, at hun sprang ud i det.

 

Vi har stillet et par spørgsmål til Sarah Louise:

Sarah Louise, Hvorfor lige ‘Kickstarter’?
‘Først og fremmest er crowdfunding en god måde at få lidt ekstra penge i kassen, så du kan komme videre i projektet. Derudover er crowdfunding en fin måde at robusthedsteste sit koncept. Som solo iværksætter kan man godt sidde og synes, at ens koncept er pisse fedt, fordi man sidder og piller sig selv i navlen dag ind og dag ud. Det er derfor vigtigt, at du kommer ud af busken og får testet det overfor et større publikum så tidligt som muligt, så du kan finde ud af, om dit koncept holder.
I forhold til valg af platform, så er der mange forskellige platforme at vælge imellem, når det kommer til reward crowdfunding. Kickstarter har den fordel, at den er international, samtidig med at den er forholdsvis kendt i Danmark. Alternativt kan man funde igennem Indiegogo, men personligt vil jeg anbefale, at du holder dig til Kickstarter, idet folk har større tiltro til denne.’

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

 

Hvordan Kickstarter?
‘Mange bliver lidt intimideret når det kommer til crowdfunding kampagner. Det kan virke overskueligt. Især det dér med at skulle på video. Heldigvis behøver du ikke genopfinde hjulet. Kig kampagner, der rammer samme segment, igennem og se hvilke grundelementer der går igen. Sørg for at det er autentisk og ærligt. Folk vil gerne høre om dit koncept, men de vil mindst lige så gerne lære dig at kende. Og hvis du som jeg er lidt kamerasky, kan du evt. tage et lille glas vin inden optagelsen ;)’

 

Hvor meget forberedelse skal der til for at sikre succes?
‘Jeg tror, den største fejl, du kan begå, når du lancerer en kampagne, er, at lancere kampagnen og så tro at du automatisk bliver jordens omdrejningspunkt. Det sker ikke. Kickstarter, Indiegogo, Boomerang og alle de her sider giver dig platformen for din kampagne, men de gør ikke noget for at promovere din kampagne. Ligeledes bruger journalister heller ikke timevis på at kigge kampagner igennem for at finde lige netop din. Det er altså op til dig alene at få din historie ud. Det kan ikke understreges nok. Hav en klar mediestrategi på plads inden du overhovedet lancerer.
Derudover er der også den mentale forberedelse; man bliver en smule skør af at køre kampagne. Det kan godt opleves som en rutschetur, så sørg for at have dit bagland i orden og nyd turen!’

 

 

 

Submit a Comment

Skriv en kommentar