Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Geek Girl Magazine | 20. september 2017

Scroll to top

Top

No Comments

Enhver struktur freaks drøm, 5 ToDo-liste Apps til iOS du skal kende

Enhver struktur freaks drøm, 5 ToDo-liste Apps til iOS du skal kende
Ea Marie Ditlev

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

Der er  6 pillars du skal tage højde for når du vælger dine todo-liste apps. For mulighederne er mange, og derfor kan du også nemt falde i fælden med at bruge for mange systemer, og dermed vil din oversystematisering skabe mere rod. Jeg kender det fra mig selv, hvor jeg bliver så begejstret over de systemer der er på markedet, så behovet for at organisere bliver til en rode butik. Men faktum er bare at rigtig mange bruger for mange systemer som har den konsekvens at vi bliver mindre effektive. Så for at blive effektive i vores arbejde, og privatliv i forhold til alle de ting vi skal nå, alt det vi går og tænker på, de noter vi får skrevet og de filer der er vigtige for os, så er det bl.a. afgørende at vi finder det rette system der passer godt til os.

Derfor har jeg udvalgt 5 stærke app’s, som jeg har købt og testet i min egen hverdag, for at kunne dele mit bedste bud med dig på hvordan du vælger dine organiserings apps.

Som jeg ser det er der 6 pilars du skal tage højde for:

1. To-do lister

2. Noter

3. Kalender

4. Ideer og Inspiration

5. Samarbejde (Collaboration)

6. Fil udveksling (Files & Document sharing)

 

geek-girl-mag-artikel-header
1. Todoist:

Appen er for dig der har mange to-dos og lister, som du har behov for at organisere i mapper og undermapper, på en overskuelig facon. Er du visuel og nyder at have dine lister delt op i forskellige farver. Bliver du begejstret ved tanken om at du kan bruge farverne til både at organisere dine todo’s, men også bruge de samme farver på dine fysiske mapper og kasser med papir, inspiration og materiale, så du altid ved hvilken farve der hører til hvilket projekt. Nogle ville kalde dig en freak – jeg vil kalde dig über sej!!! De forstår ikke hvordan det er at være så springfyldt af gode ideer og organiserings talenter. Appen er som udgangspunkt gratis – men de ekstra lækre features kræver premium versionen på abonnement betaling.

Den er enkel og overskuelig, og lægger op til at du organisere dine lister i mapper, undermapper og farver. Ydermere kan du angive en prioritet på dine opgaver, uddelegere dem til andre (Yay!) og filtrere dine to-dos udfra “to-do’s idag”, “to-do’s de næste 7 dage”, “Projekter”, “Etiketter”, “Tildelt til mig”, “Tildelt til andre”, “Prioritet” samt dine egne brugerdefineret filtre. Det er min egen personlige favorit (måske har du allerede fornemmet jeg er begejstret – min indre note-nørd er tydelig nu), men det er jo bare fordi, jeg selv er en visuel sjæl der elsker at kunne opdele mine projekter i farver. Så ja jeg er organiserings freaken der får almindelige dødelige til at tænkte “what the f…”. Nu. Stopper jeg mig selv.

eaditlev-todoist

 

2. Evernote

Er til dig som elsker at have de fleste ting samlet ét sted, og tilgå det fra alle dine platforme, som mobil, tablet, desktop og browser udvidelse. Til dig der tit får forskellige typer ideer på farten, som du gerne vil fange som billeder, lyd, tekst, to-do lister eller andre dokumenter. Her er der plads til alt muligt. Der er rig mulighed for at organisere dine ting med mapper, undermapper, noter og to-dos integreret i dine noter, påmindelser og bedst af alt kan du dele dit arbejde med dine venner, kollegaer eller familie.

Evernote er et helt univers i sig selv, på den fede måde, med god brugeroplevelse  og som kan bruges på alle platforme som mobil, tablet, desktop og browser udvidelse. For at få endnu større udbytte af det, findes der endda evernote printere, kuglepenne og andet tilbehør, som gør enhver gadget-og-note-geek vild i varmen. Du kan starte ud med den gratis version, og opgradere til plus eller premium (med abonnements betaling), hvis du opdager du ikke kan leve uden.

 

eaditlev-evernote

Your ads will be inserted here by

Easy Plugin for AdSense.

Please go to the plugin admin page to
Paste your ad code OR
Suppress this ad slot.

 

3. Amazing Note (Anote): 

Til dig der er mere i det kreative hjørne, som nyder at organisere dine ting i farvede mapper, og ville blive begejstret over muligheden at kunne vælge baggrundsbilleder, fonte, ikoner og mønstre til din applikation for at gøre den endnu mere personlig. Er du også typen der fra tid til anden skriver dagbog, eller får daglige ideer og indsigter der er for gode til at gå i glemmebogen, så kan du hurtigt gemme dine noter som “noter, reminders, dagbog, events m.m.” som synkroniserer med “Påmindelser” på iPhone, så du fx kan blive mindet om at købe ind når du forlader metroen på vej hjem. Back up kan bl.a. ske via Google Drive og Evernote. Med en app der indeholder dagbog, har heldigvis også mulighed for at gemme dine inderste tanker eller hemmelige gaveønsker, med en adgangskode. Den kan også bruges som et alternativ notesbog hvis du gerne vil adskille arbejde/projekt relaterede noter og todos med dine personlige ting og sager.

eaditlev-anote

 

4. Things:

Appen er til dig som gerne vil have et overskueligt system der ikke kan for meget, men er enkelt, både i design og funktionalitet, uden for mange muligheder og himstergimster og indstillinger. Dine noter sortere du efter dit eget behov i Projektmapper (undermapper er ikke en mulighed). Alle noter inddeles i “Today”,  “Someday”, “Schedule”, “Inbox” & “Next”. Den synkronisere dine noter med iCloud og Things App på mobil, tablet og desktop. Du betaler for hver platform, som gør det til lidt af en investering. Til gengæld er det så kun 1 gangs betaling uden abonnement – som bestemt er en fordel.

 

eaditlev-things
5. Timeful:

Appen er for dig der primært vil bruge din todo-list til at indarbejde vaner, afsætte tid til dine projekter, og have en huskeliste der tilretter sig til de tidspunkter af dagen der passer dig bedst, hvilke timer du er mest produktiv og tager højde for dine andre aftaler i løbet af dagen. Se det som din egen lille assistent, hvor du angiver hvilke vaner og projekter du vil have indarbejdet i din hverdag, hvilke to-do’s du også skal have tid til og så rykker din assistent rundt på dine to-do’s og projekttid så du får dem indarbejdet når det passer bedst. Det sker helt automatisk, fordi den tager hensyn tilaftaler i din kalender og ved hvilke tidspunkter af dagen du har bedst tid. Super god app til dig der gerne vil passe godt på dig selv mens du får ordnet en masse. Husk fx. at sætte tid af til pauser, meditation og en løbetur et par gange om ugen, eller noget godt der støtter dig i at få energi til dine gøremål. Specielt hvis du i forvejen har svært ved at priotere dig selv højest.

 

eaditlev-timeful

Kan man ikke få et system der kan det hele?

eaditlev-all

Jo da, hvis det er dét du leder efter, er mine 2 anbefalinger

1. Basecamp: 

Er en enkelt browserbaseret platform. Det er for dig der arbejder sammen med et team af mennesker, heri blandt også kunder, hvor du/i har brug at kunne dele to-do lister, kalender, dokumenter, filer, inspiration og kommentarer. Du kan have op til flere projekter, og have forskellige personer tilknyttet på hver enkelt projekt. Det er enkelt at forstå og bruge, og du kan komme hurtigt i gang.

 

2. Podio: 

Alt for advanceret hvis man kun leder efter to-do liste apps. Men et fantastisk system for den nørdede, som elsker at have kontrol over hvad der er muligt, skabe sine egne workflows, formularer, samarbejdsmuligheder, massevis af fede funktioner og mulighed for at dele alle typer filer, dokumenter, kalender, kundelister, marketing indhold, lokaliteter. Ja du bestemmer. Men lad dig ikke skræmme. Hvis du ønsker at få styr på dine workflows og processer, og gerne vil have alt samlet ét sted. Så kan Podio inspirere dig til at komme igang og udfordre dig til at komme igang med at arbejde virtuelt og tage stilling til hvordan din arbejdsprocess skal være. De hjælper med deres pre-definerede muligheder (Apps), som du kan justere, så de bliver som du vil have dem. Fungerer både til mobil, tablet og via browser.

 

Fik du hvad du søgte? Ellers kan du stille mig dit spørgsmål herunder.

Hvilken applikation er din favorit ift til organisering? og hvorfor?

Submit a Comment

Skriv en kommentar